söndag 25 november 2012

Bara lite till



Fått tillbaka resultatet på de två senaste tentorna och det gick över förväntan. VG på psykologitentan (vilket känns bra, för vi har samma lärare i en av de pågående kurserna), och G på AI-tentan. Jag brukar vanligtvis inte vara så nöjd med ett G, men jag blev överlycklig. AI-kursen var det tråkigaste jag någonsin gjort och det var en enorm sten som lyftes från mina axlar av att slippa göra omtenta. Trots att jag var sjuk, hade dundrande huvudvärk och mådde illa blev det glädjetjut och vild dans av ren lycka när jag såg resultatet. Jag är så grym. 


Det är ju bara synd att man inte får njuta särskilt länge. Nu sitter jag med filosofi-tenta. Jag hatar filosofi. "Är stolen verkligen blå, eller tror vi bara att den är blå?" VEM FAN BRYR SIG?? 

Men jag trodde ändå tentan skulle bli rätt soft. Att jag skulle kunna ta ett par glas vin och liksom flumma ut lite - för det fina med filosofi är att man kan aldrig ha fel. Filosofer kan bara sitta i sin fåtölj, dra sig skägget och tycka massa saker. De behöver inte bevisa dem, det ingår liksom inte i filosoferandet. De behöver bara tänka. Och om någon skulle motbevisa dem, så kan de bara säga "men vem säger vad som är rätt och fel? Det kanske inte finns något rätt och fel". Så de kan aldrig ha fel. Awesome. Jag borde bli filosof. 

Men tentan däremot, var dödstråkig. "Vad tycker gubbe blabla om moral?" Då måste jag ju leta i alla artiklar och vaska fram med gubben med skägg tycker om moral och emotioner och varför. Istället för att få reflektera lite själv över "vad är egentligen moral". Det hade vart mycket roligare - och bättre, för då hade jag ju egentligen inte kunnat ha fel. 
Men istället måste för förstå och förklara krångliga teorier. Inga glas vin för mig inte. Suck. 


Jag får trösta mig med att snart, snart är kursen över. "Bara" tre tentor kvar, som alla ska vara klara till mitten av december. Och sen - förhoppningsvis - kommer jag in på socionomlinjen och kan börja om med mitt studerande, från scratch. Tre och ett halvt år till. Men det kommer det vara värt - för då läser jag något jag vill läsa och är intresserad av. Något som kan hjälpa mig att nå mina mål. 


Det är bara att stå ut liiiite till. Bara lite till. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar