söndag 9 september 2012

Tillbaka på universitetet



Jodå, jag lever. Man måste ju tydligen visa det online lite då och då, för att det faktiskt ska vara sant? 


Jag började mina kurser i kognitionsvetenskap förra veckan, med stor skepsis. Men, hör och häpna, det verkar inte så illa ändå. Kursen handlade inte om Steve Jobs som jag trodde, utan det visade sig att salen vi är i heter Steve Jobs. Lite nördigt kanske, men bättre så. Men hur som helst, verkar det ganska intressant ändå, det handlar om tänkande - vad är det, vem/vad är en tänkande varelse, hur påverkas och formas tankar osv. 
Dock har jag kommit fram till - med risk att förolämpa folk - att gamla människor på universitet är sjukt irriterande. Det finns två typer: 1) såna som inte förstår någonting överhuvudtaget och ska ställa 70 frågor om varje liten jävla grej läraren går igenom. Visst lilla tanten, klart du ska fråga om det är något du inte förstår, men om det blir så att du stoppar upp hela lektionen och gör så att läraren inte hinner gå igenom det han ska, då kanske du ska ta och maila dina frågor till honom. Nej, just det, du vet inte hur en dator fungerar. Fråga honom efter lektionen i såna fall. 
2) Såna som istället anser att de redan kan allt, och jättegärna vill dela det med hela klassen. Som jättegärna vill lägga till "intressant" fakta eller rätta läraren - särskilt om då läraren är yngre än honom/henne själv. Ja, jag tror säkert du har läst filosofi och kan jättemycket om det, men det är bara en liten, liten del av den här kursen så läraren där framme - ja, jag vet han är bara 30 år och du är 55 - han vet vad som ska ingå i den här kursen och det är det han tar upp. Om du jättegärna vill läsa filosofi rakt av en gång till och inte lära dig något nytt, då har du nog hamnat fel. Om du vill lära dig något nytt - håll käften och ta in ny kunskap då. 

Förlåt. Behövde göra av med lite aggressioner. Jag leker inte alltid så bra ihop med andra barn. Men det är bara för att andra är så dumma. Det är inte mitt fel. 


Just nu sitter jag och brottas med studentens ständiga dilemma - plugga eller ej? Så här tidigt i kursen är det lätt att tänka att man har all tid i världen att läsa "sen", så det är oerhört frestande att typ... göra vad som helst, utom att plugga. 
Så nu ska jag fundera ut, vad det blir idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar